skip to Main Content

STRAIPSNIAI

Ką daryti, kad skrendant neapimtų panika

Azuolyno-klinika-straipsniai-008-min

„Ačiū, kad pasirinkote mūsų bendrovę. Saugiausia jūsų kelionės dalis baigėsi. Dabar jūsų laukia keliai!“ – taip šmaikščiai su keleiviais atsisveikina vienos amerikiečių oro linijų bendrovės lėktuvų palydovai. Iš tiesų paniškai bijančių skristi žmonių yra gerokai daugiau, nei įsivaizduojame. „Kelionė oru gali būti maloni kiekvienam. Darboholikai lėktuve gali atsipūsti, o savo baimę įveikę aerofobai – mėgautis skrydžiu kaip ir visi kiti“, – neabejoja Vilniaus psichoterapijos ir psichoanalizės centro vadovas ir Ąžuolyno klinikos direktorius psichiatras Raimundas Alekna.

Į skrydį – pro fotoaparato objektyvą

Jei vien tik pagalvojus apie lėktuvo trapą ir ūžiančius variklius ima suktis galva, pritrūksta oro ir labiau už viską pasaulyje norisi atsisakyti kelionės, veikiausiai kenčiate nuo aerofobijos. Gera žinia – šią baimę galima nugalėti. „Pirmiausia pagalvokite apie tai, kad lėktuvo įgula – žmonės, turintys šeimas ir tikrai norintys gyventi. Beje, juos atrenkant didelis dėmesys skiriamas jų psichikos stabilumui, – pasakoja psichoterapeutas R. Alekna. – Jei negalite prieš kelionę nenaršyti internete, ieškokite informacijos ne apie katastrofas, bet apie skrydžių saugumą. Išsirinkę saugiausią oro linijų bendrovę, jausitės tikrai geriau.“

Puiki priemonė, padedanti atsikratyti baimės skristi, – fotoaparatas. Įsimeskite jį į rankinį bagažą ir skrisdami fotografuokite pro iliuminatorių matomas debesų pilis, žemės lopinėlius, upių vagas. Šį būdą išbandžiusieji teigia, kad kai skrisdami žiūri pro fotoaparato objektyvą, baimė išnyksta. Fotografuodami duosite darbo ne tik smegenims, kurios nebeturės kada bijoti, bet ir rankoms. Jums teks susikoncentruoti, tad natūralu, kad dėmesys fobijai sumažės.

„Nekontroliuokite“ skrydžio

Krėsle nesigūžkite. Nuo to baimė tik didės. Čia kaip ir su sveikata – jei imsite kreipti dėmesį į kiekvieną dilgtelėjimą ar apgamėlį, netrukus pasijusite ligoniu. Taigi užuot įtariai klausęsi kiekvieno girgžtelėjimo, pasivaikščiokite po saloną, užkalbinkite pakeleivį, pabendraukite su įgula, užsisakykite ko nors užkąsti. Žodžiu, judėkite ir neleiskite sau „kontroliuoti“ skrydžio. Patikėkite, įgula tą daro geriau.
Dažnai bijoma ne paties skrydžio, bet būsenos, kuri ištinka lėktuve, – vadinamųjų panikos priepuolių. Pasak psichiatro R. Aleknos, panikos priepuolis – tarsi koks įtaisas – veikia savais principais. Juos žinantis žmogus gali valdyti nemalonius pojūčius.

Dažniausiai žmonėms atrodo, kad juos tuojau ištiks širdies priepuolis. Jie jaučia, kaip krūtinėje daužosi širdis, ima svaigti galva, nutirpsta galūnės ir pradeda stigti oro. Stop! Štai čia ir yra visa paslaptis. Daugelis pasakytų, kad visi šie pojūčiai – dėl deguonies stygiaus. Iš tiesų ši kūno reakcija susijusi su deguonies pertekliumi smegenyse! Taigi reikia ne dar intensyviau kvėpuoti, bet sumažinti deguonies organizme.

Apsidairykite – deguonis salone pasiskirsto vienodai, taigi jei iš tiesų nebūtų kuo kvėpuoti, tą jau būtų pajutę daug žmonių. Tačiau jie ramiai sėdi, vadinasi, oro pakanka.
Padės kvėpavimo pratimai, meditacija

„Sutelkite dėmesį į kvėpavimą: įkvėpdami suskaičiuokite iki dviejų, tiek pat suskaičiuokite ir iškvėpdami, tuomet sulaikykite kvėpavimą ir mintyse suskaičiuokite iki trijų. Taip kvėpuokite tol, kol praeis nemalonūs pojūčiai. Patikėkite, taip būtinai nutiks!“ – pataria Ąžuolyno klinikos direktorius, psichiatras R. Alekna.

Nesvarbu, bijote skristi ar ne, lėktuve galite padėti sau gerai jaustis ir pailsėti. Tam tiktų trumpa meditacija. Atsisėskite patogiai, dėmesį sutelkite į savo ramų „pilvinį“ kvėpavimą. Tuomet prisiminkite laimingiausią savo gyvenimo akimirką. Mintyse atkurkite jos aplinkybes. Kuo daugiau detalių, kvapų, garsų, įspūdžių pavyks prisiminti, tuo labiau įsigyvensite į laimės pojūtį. Prisiminkite, kaip tąkart sėdėjote ar stovėjote, kaip jautėtės. Pasilikite savo laimės projekcijoje kuo ilgiau. Pasak psichoterapeutų, per tokią meditaciją smegenys ne tik nurimsta, bet ir pailsi.

Parengė: Saulė Gradaitė

Back To Top